[mashshare]
Ik heb drie kinderen, allemaal zitten ze momenteel in de lagere school. Ik help regelmatig bij het huiswerk en soms moet ik toch veel moeite doen om geen commentaar te geven op de manier waarop bepaalde leerstof gegeven wordt.
En dan heb ik het niet over wiskunde of spelling, ook al vind ik het gigantisch veel ingewikkelder uitgelegd dan toen ik klein was. Maar het gaat mij meer over de andere vakken zoals biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, … Ook al noemt dat tegenwoordig niet meer zo, mijn kinderen volgen een systeem dat Mundo heet, en waarin alle verschillende vakken zijn opgenomen.
Voedingsdriehoek
Mijn oudste zoon heeft dit jaar over de actieve voedingsdriehoek geleerd. Deze voedingsdriehoek is ondertussen al bijna 20 jaar oud en naar mijn bescheiden menig strookt die absoluut niet meer met de realiteit. Wij zijn meer aanhangers van de voedselzandloper maar voordat ze deze gaan aanleren op school zijn we alweer minstens 20 jaar verder, vermoed ik.
Maar toch is het niet eenvoudig voor hem om ineens geconfronteerd te worden met een andere manier van eten. Hij is niet echt op zijn mond gevallen en heeft dan ook ten overvloede uitgelegd aan de juf dat wij thuis anders eten en bv. vinden dat melk voor kalveren is en hij zeker geen 4 glazen moet drinken per dag.
Ook staan de groenten bij ons veel lager in de piramide en eten wij niet elke dag vlees. Maar na een opmerking in zijn agenda dat hij niet zo moet discussiëren met de juf hebben we hem wijselijk uitgelegd dat hij op zijn toetsen moest antwoorden wat hij geleerd heeft in de klas. Maar dat wij op een andere manier eten.
Tuinieren
Maar uiteraard leren ze op school ook over andere dingen zoals de natuur en de tuin. Toen mijn vrouw mijn andere zoon enkele weken geleden hielp met het leren voor zijn toetsen moest ik toch even slikken.
Het ging over tuinieren en ze leerden de verschillende stappen die je moet doen om groenten te kweken. Uiteraard moet je eerst spitten, daar heb ik dan op zich geen problemen mee. Dan wordt er geplant en gezaaid en onkruid moet je uiteraard wieden en hakken.
Maar nu komt: tegen insecten moet je spuiten want deze eten je groenten op!
Hallo?
Komaan zeg, dat is toch niet meer serieus!
Hij is ondertussen al wel 8 jaar, enige nuance kan hij al wel begrijpen. Dat je überhaupt in deze tijd nog meegeeft aan deze jonge kinderen dat ze moeten spuiten op hun groenten om iets te kunnen oogsten is absurd. Maar dat je dan ook expliciet zegt dat alle insecten slecht zijn.
Jeeezus. Dat gaat toch echt wel een beetje te ver.
Ik heb hem dan even uitgelegd hoe het eigenlijk echt moet, hoe papa het doet 🙂 . En wederom ook tegen hem verteld dat hij op zijn toets moest invullen wat de juffrouw heeft verteld.
Wat voor een toekomst?
Hoe kun je nu als volwassene staan roepen dat we anders moeten gaan eten omdat er veel te veel obese mensen zijn, omdat er gigantisch veel beschavingsziekten zijn die mede veroorzaakt worden door verkeerde voeding en door bestrijdingsmiddelen? Die je volgens de juffrouw dus moet gebruiken om groenten te kunnen kweken.
Hoe kan je nu verwachten dat een volgende generatie biologische groenten gaan eten wanneer ze al van kleins af aan ingepompt krijgen dat insecten slecht zijn en dat je moet spuiten op je groenten?
Hoe kun je verwachten dat zij wel iets gaan geven om de natuur, om de klimaatopwarming of een gezond eetpatroon als er dingen worden aangeleerd zoals insecten zijn slecht want ze eten je groente op?
Overdreven?
Klinkt bovenstaande misschien overdreven? Ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet is dat ik toch met de neus op de feiten ben gedrukt: nog maar heel weinig mensen zijn bewust bezig met gezonde voeding, met wat er rond ons gebeurt en hoe we dit kunnen oplossen.
En al zeker de mensen op beleidsniveau niet …
Erik says
Misschien niet zot om de klassen uit te nodigen bij jullie en te tonen dat het anders kan?
Annelies van Dooren says
Ik ben het roerend met je eens,het verhaal is dieptreurig,kan me je frustratie indenken/voelen!
Ik heb dit op het gebied van beweging,waar sport altijd wint van bewustwording;
Laten gebeuren/ervaren i.p.v. altijd alleen maar doen doen doen,
Heb je brief op fb gedeeld en naar mijn zoon gestuurd ,die in Antwerpen op de academie zit om onderwijzer te worden.
Zijn ervaring is al, dat kinderen op een 2-talige school rustiger zijn,eerst nadenken etc. (Je zoon wordt ook n soort 2-talig opgevoed!)
Groeten,ga zo door!
Annelies,Amsterdam.
Eduard says
Ben het helemaal met je eens, vind dat een absolute verkeerde benadering van les geven.!!! tijd voor wat VELT lessen op school.
Ik zou hier dan ook beslist iets over zeggen op de school, hoewel de leraren het ook vaak maar voor gekauwd krijgen.
Nana Derksema says
Ongelofelijk, dat er nog zo weinig kennis van zaken is!
Het idee dat je insecten dood moet spuiten en het gif dat achterblijft in je groente op moet eten is zo bizar!
Dat het zo níet moet, dat wist ik al toen ik 20 was en nu ben ik 68.
Ik denk dat we veel harder moeten roepen dan we tot nu toe op onze bescheiden wijze hebben gedaan. Anders worden we nooit wakker met ons allen!
Bedankt Frank, voor je prachtige nieuwsbrieven!
armand puttemans says
Ook ik ben het helemaal met je eens. Moeilijk om niet te reageren en mogelijk moeten we dat toch doen. Als er meer zijn reageren gaan ze misschien toch eens nadenken. Gelukkig ken ik ook al scholen die zelf wat groenten kweken en dat op biologische wijze! Dat is dan toch al een goed begin.
Josefine says
ja, intreurig is dat… ik ben het volkomen met u eens. Mijn kinderen zaten en mijn kleinkinderen zitten op een Steinerschool, daar is het gelukkig wel anders.
Ik ben ook 68, en ook mijn vader sprak daar al over in de jaren ’50 en ’60…
Maar ik vind het een goed idee om de klas eens uit te nodigen… dan horen de kinderen eens een ander verhaal, hoe het ook kan. Maar misschien eerst even met de juf praten… Staat het echt zo in hun leerboeken? Niet te geloven eigenlijk.
We verspreiden het goede nieuws dat het anders kan…
beste groeten!
Nick says
Helemaal mee eens. Ik ben zelf ook onderwijzer (in een Steinerschool) en zowel mijn eigen kinderen als de kinderen op school krijgen te horen dat biologisch tuinieren de gezondste manier is. Wij gaan trouwens vaak op uitstap naar bioboerderijen. Inderdaad Frank, trek uw stoute schoenen aan, ga eens praten met de juf en nodig de klas eens uit op Yggdrasil!
karin says
Ik heb 13 jaar in het basisonderwijs gewerkt, enige nuance is wel op zijn plaats. Alhoewel ik nooit zei dat ze gif moesten spuiten!
De basisschool is voor iedere lln, voor het gemiddelde. Persoonlijke voorkeuren (voeding bijv) kan niet de leidraad zijn. Ik was al blij als ze niet met croissants naar school kwamen. Het lesprogramma zit al propvol.
Het is ook een kwestie van wie er voor de klas staat, wat voor type school het en vooral geld.
Enig idee wat lesboeken kosten? Deze kunnen niet elke 5 jaar vervangen worden. Er zijn meer vakken dan natuur/biologie. En allen hebben ze hun waarde.
Ik ben Pro natuurlijk tuinieren, Pro bijen ed. Niet alle leerkrachten, want lkr zijn een afspiegeling vd maatschappij.
Daarnaast zijn leerkrachten/scholen nog aan een heleboel andere dingen gebonden.
In een ideale situatie zijn er scholen die gericht zijn op de natuur, die het beste uit elk kind halen. Waar kinderen heel lang kunnen spelen en ontdekken.
Helaas draait ook het onderwijs om met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk resultaat te boeken.
Misschien kun jij je kennis delen op school? Een gastles geven oid. Bewustwording begint ergens in het klein.
Marleen says
Juffen weet ook niet alles en moeten zich houden aan het ‘leerplan’. Je kan haar altijd uitnodigen met haar klas bij je thuis om te kijken dat het ook biologisch kan. Je kan ook voorstellen om iets te komen uitleggen in de klas. HIer in de dorpsschool hebben ze een heel klein stukje grond, de ‘boer’ van om de hoek komt er dan eens samen met de kleuters prei planten, dan eens sla zaaien, zo kennen ze de basisprincipes van het ‘biologisch tuinieren’ wanneer ze 12 zijn. Misschien eens voorstellen aan de school ?
Hetty Adams says
Frank, een nette brief naar de uitgever van de boeken/stencils over meer verschillende methodes zoals Permacultuur. Een standaard brief door heel veel mensen verstuurd naar de uitgevers, zal best indruk maken. Geef het adres en betreffende les maar door.
Hetty
zomaareentuin says
Tsja, wat moet je ervan zeggen? Ik ben wel benieuwd hoe de juf er zelf over denkt of dat ze simpelweg ook maar aanhoudt wat er in de boeken staat.
Maar inderdaad … hoe gaan we de maatschappij veranderen als het al fout gaat bij de bron? Hoog tijd dat daar iets gaat veranderen en gelukkig komen er al steeds meer initiatieven. Het jammere is alleen dat er nog steeds zoveel mensen zijn die er of niet over na willen denken of die het echt niets kan schelen.
Maar postief blijven: de intiatieven zijn groeiende!
joris says
Pas maar op, want eigenlijk leer je je kinderen om hypocriet te zijn. “Vul maar in wat de meester/juf denkt, ook al weet je dat het anders is”. Ik leer mijn kinderen: Vul in zoals jij denkt dat het moet, en als je daardoor punten verliest, trek het je niet aan, het zijn maar punten. Zo leer je je kinderen om te vechten voor de waarheid, ipv mee te lopen met de massa.
PS het is “Ook al heet dat tegenwoordig niet meer zo”,
niet “Ook al noemt dat tegenwoordig niet meer zo”
Zie je? Opkomen voor de waarheid maakt je niet per se sympathiek.
Noella says
Hier soortgelijke ervaringen. Bijvoorbeeld de dag dat ze thuis niet mogen ontbijten omdat er ‘gezond’ ontbijt op school wordt gegeven. Nadien blijkt dat dan een ontbijt a la voedseldriehoek te zijn maar dan bovendien redelijk ‘vrij’ ingevuld: boterhammen (van ‘plofkippenbrood’ gelijk wij dat noemen), met margarine (!), kaas, hesp of confituur (uit de winkel met kilo’s suiker dus), een yoghurt met suiker en toegevoegde aroma’s waar dan een foto van fruit op de zijkant staat, melk, …. Nergens fruit of noten ofzo te bespeuren. En dan 5 euro moeten betalen. Oh gruwel…. Onze zonen horen ook dingen als ‘cola light is gezonder dan cola’, wij zeggen dan gewoon dat dat allebei vergif is. En ze zeggen al wel eens “waarom zeggen de juffen dingen die niet juist zijn?”. Soms vind ik het redelijk frustrerend, maar heb wel al gemerkt dat het niet helpt om gewoon je zegje te gaan doen. Ik zit in de ouderraad en probeer via die weg dingen aan te brengen als ‘waarom schaffen we die fristi tijdens de middag niet af?’, of ‘waarom niet eens iets gezonds aanbieden op het schoolfeest’, etc. Ik merk heel veel onwetendheid bij de andere ouders en de leerkrachten. En traagheid in het omzetten van suggesties naar daden. Eerst jaagde ik me er heel erg in op, nu probeer ik de trage (maar hopelijk toch ook effectieve) weg: ecologisch tuintje aangelegd in de school (nu nog uitgelegd krijgen hoe het ecologisch blijft), eigen kinderen gezondere dingen meegeven naar school (de vriendjes beginnen die dingen aan hun ouders te vragen voor in de boterhammendoos), af en toe eens een babbel met een ouder, met een leerkracht, …
Alle beetjes helpen denk ik.
Annelies says
Mijn kinderen gaan naar een dorpsschooltje temidden van de velden. En alhoewel de meeste van mijn buren zweren bij mooie gazonnetjes en spuiten tegen al wat kan passeren is de mentaliteit op school toch redelijk progressief. Ook zij gebruiken de boeken van mundo, maar sommige thema’s vervangt de juf door stencils. En krijgen extra duiding met you tube-filmpjes, zoals over bijen en het smelten van de ijskappen. Fruitafval wordt bijgehouden en eenmaal per week komt een compostmeester langs om uitleg te geven ivm tuinieren ed. Het kan dus ook anders!
Ik zou toch eens voorzichtig polsen bij de leerkracht of directie of ze openstaan voor een tuintjes-klasuitstap. Of inderdaad via de ouderraad proberen beweging te brengen in het systeem.
Je kind leren zichzelf verloochenen is volgens mij zeer moeilijk. Je kunt het wel proberen aan te kaarten op school, en als ze blijven vasthouden aan hun idee dan kan je dít uitleggen aan je kind. Het is makkelijker om te tonen dat er mensen met verschillende visies bestaan, dan dat jullie visie eigenlijk niet mag vermeld worden…
Succes alvast!
lucie says
hallo frank,
Helemaal met je eens wat het spuiten betreft.
Wel heb ik een vraag. Je schrijft: ‘Ook staan de groenten bij ons veel lager in de piramide’. Wat bedoel je daarmee? Wat staat wel hoog in jouw piramide?
Ik lees nog niet zo lang je blog, dus misschien heb je dat al eens uitgelegd; je mag gerust zuchten, LOL.
Graag je reactie.
hartegroet
lucie
Lea says
Als ik dit lees dan denk ik, laat uw zoon maar lekker discussiëren met de juf en trek u van die opmerking in zijn agenda niets aan. Uw kind leert op zijn minst goed discussiëren en opkomen voor zichzelf. Dat is in ieder geval veel belangrijker dan het hersenloos aannemen van een kuddegeest. Ik vind het vooral zeer triestig dat er geen verschillende meningen mogen zijn en dat de inbreng van kinderen niet gewaardeerd wordt. Steun uw kind en zeg het maar dat de juf nog veel te leren heeft.
Het is volgens mij niet wijselijk om je kinderen, omwille van het goede toetsresultaat, maar achterhaalde antwoorden te laten invullen terwijl ze beter weten. Dan maar een slechter schoolresultaat maar wel gezonder.
Ze vinden hun levenspad ook wel zonder hypocrisie en misschien is die wel mooier en waardevoller.
Hoeveel groenten en fruittelers zijn er al gestorven aan kanker omdat ze spuiten tegen alles? Misschien toch eens een bezoekje afleggen op de afdeling oncologie met de juf, wat bijscholing in levenslessen zal haar de ogen wel openen. En stel je voor dat zij dan begint te discussiëren …… LOL
Birgitte says
Ik ben zelf lerares aan een middelbare school. En alhoewel er best veel kinderen zijn geen ontbijt hebben gehad voor ze naar school komen, of een (of meer) zak(ken) chips als lunch bij zich hebben, of een zakje witte puntjes (zonder beleg), of, of, of. Toch ben ik van mening dat de school de taken en verantwoordelijkheid van de ouders echt niet over moet nemen. Zij (de ouders) zijn verantwoordelijk dat hun kinderen goed/gezond/lekker eten. Maar ook dat die de normale omgangsvormen, regels, wijsheden weten. En niet school.
Ontbijten op school? Belachelijk, dat moet thuis gebeuren, misschien praten ouders dan ook met hun kinderen en horen ze wat hén bezig houdt.
Kinderen die op school niet (zo veel) met hun juffen mogen discussiëren, belachelijk. Een kind mag een eigen mening hebben, en als hij/zij er voor uit kan komen = heel goed. De juf in kwestie zal het waarschijnlijk niet kunnen winnen, of de stelling niet kunnen verdedigen en dat is dit haar laatste (heel slechte) redmiddel.
Praktijkonderwijs, onderwijs ter plekke (bv in de moestuin of op de boerderij), prima. Melk komt van een koe, en niet uit de supermarkt. Paprika groeit aan een struik en niet in een plastic zakje.
Ik zou uw zoon lekker laten discussiëren met de juf, misschien leert zij nog wat bij. Of komt ze zelf in opstand tegen slechte stof in schoolboeken. Enne, zelf een lesje op school of in uw eigen tuin is zeker een aanwinst voor het onderwijs.
marga says
Ik vind je zoon te prijzen, dat hij de discussie met de juf aangaat. Blijkbaar heeft hij wat hij thuis leert goed in zijn hoofd en in zijn hart geprent. Zelf heb ik ook in het onderwijs gewerkt en mijn ervaring is dat het onderwijs toch altijd achter de feiten aanholt, misschien idd wel zo’n 20 jaar. Het systeem is daar ook te log voor; er zijn de methodes die moeten worden gevolgd,, er is geen geld, geen tijd, de doelen moeten worden gehaald, enz.
De suggesties die worden gedaan van laat ze met de klas eens in jouw tuin komen vind ik erg goed, want wat een kind in het echt ervaart, ziet, hoort en voelt blijft waarschijnlijk veel langer hangen dan hetgeen hij/zij in de boekjs vindt.
frans Keijzer says
schokkend wat ze de jeugd daarbij jullie bijbrengen.
maar de naam van God als krachtterm gebruiken dat gaat mij te ver!
Lia says
Toch maar reageren op school lijkt mij, dat is tenslotte een mooie plaats om wat bewustwording te gaan zaaien.