Home › Forums › Forum voor Online Cursussen › Oude cursussen › Online Jaarcursus Natuurlijke Moestuin 2017 › Lessen › Les 6 › aardappelen
This topic contains 3 replies, has 4 voices, and was last updated by Frank Anrijs 6 years, 9 months ago.
- AuthorPosts
- januari 28, 2018 at 7:34 PM #12222
Dag Frank,
In de webinar vermeld je dat jullie de aardappelen niet aanaarden.
Hoe voorkomen jullie dat de aardappelen licht zien en groen worden. Ik plant de aardappelen in een kuiltje en aard ze onmiddellijk aan, tussen de rijen leg ik een dikke laag mulch zodat ze vochtig blijven, ik vul die mulch regelmatig aan en toch gebeurd het nog dat bij een plant enkele aardappelen licht zien en groen kleuren. Planten jullie de aardappelen net als alle andere groenten op golven?februari 1, 2018 at 9:58 PM #12243Aansluitend op de vraag vd aardappelen vroeg ik me ook af of jullie de aardappelen steeds op hetzelfde bed zetten jaar na jaar; ik begreep uit de video dat ze niet gecombineerd worden, maar hebben jullie een rotatie in de bedden ? In jaar X op bed 1 aardappelen, bed 2 bonen, bed 3 2 golven, bed 4 3 golven.. en dan in jaar X+1 bed 2 aardappelen, bed 3 bonen, bed 4 2 golven, bed 1 3 golven.. enz… Wisselen jullie maw de teelten per bed ?
Bedankt voor de toelichtingfebruari 3, 2018 at 10:17 PM #12251Dag Frank,
Goed te lezen dat aardappelen een geval apart zijn. Niet alleen in de combinatie met andere groente maar ook – en vooral misschien – omdat de grond omgewoeld moet worden om ze te oogsten. In de permacultuur-gedachte laat men de aarde zoveel mogelijk met rust. Intrigerend. Hoe ga je om met dit dilemma? Bedankt alvast voor je antwoord op deze prangende vraag.
februari 15, 2018 at 10:24 PM #12353Alle antwoorden kan je vinden in de webinar van afgelopen week (5 febr.) 🙂
- AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.