Home › Forums › Forum voor Online Cursussen › Oude cursussen › Online Jaarcursus Natuurlijke Moestuin 2017 › Lessen › Les 6 › schijnbare chaos
This topic contains 1 reply, has 2 voices, and was last updated by Ingrid Sluiter 6 years, 10 months ago.
- AuthorPosts
- januari 15, 2018 at 10:59 PM #12172
Dag Frank,
Voor mij is de les over schijnbare chaos een revelatie. Ik ben al bezig met lijstjes te maken van de groenten die ik wil telen volgend jaar, in groepen verdeeld korte teelt – lange teelt / voorjaar- zomer-nateelt / bladkleur/ bladgeur/ planthoogte. Dit ter voorbereiding van de schema’s.
Ik heb nog enkele vragen.
Ik zet graag eetbare bloemen in de moestuin. Kan ik deze ook opnemen in de schema’s of krijgen die beter een ander plaatsje? Ik denk hierbij aan dropplant, slaapmutsjes, goudsbloem, amarant, malva, oost-indische kers, hyssop, tagetes.
Als ik het goed begrijp hoeven we ons geen zorgen te maken over mogelijke belagers. Waarschijnlijk zullen enkele luizen, rupsen wel een blaadje lusten in onze moestuin maar de kans dat het een plaag wordt, is door de investering in goeie bodem en door de schijnbare chaos heel onwaarschijnlijk. Hoe zit het met de mineervlieg? Tot nu toe was mijn moestuin ook chaos, ik zet alles door elkaar zonder schema, niet echt handig. Ik doe dat al enkele jaren, de ajuin en prei doet het echter niet goed. Kun je de mineervlieg misleiden door geur of andere componenten?
Aarden jullie de prei niet aan?
In de serre (kas) zette ik per toeval 2 jaar terug Nieuw-Zeelandse spinazie tussen de tomaten, paprika, komkommers en meloenen. Dit gaat zeer goed. Door de les schijnbare chaos begrijp ik nu ook waarom. De Nieuw-Zeelandse spinazie is een warme-minner. De zaden groeien in de bladknoppen.
Ook in het stadium dat de plant zaden maakt, blijft ze laag. De zaden vallen op de grond en geven het volgend jaar nieuwe plantjes. Terwijl deze nog klein zijn kan ik een laagje mulch aanbrengen.januari 18, 2018 at 2:09 PM #12178Hoi Christine,
Volgens mij kun je de bloemen heel goed combineren, helemaal als je ruimte genoeg hebt.
Ik heb wel 20 bedden van ruim 5 meter dus ga dit denk ik ook doen.De prei en ui rij komt samen op een rij met de wortel. De wortelvlieg en de preivlieg accepteren elkaar niet. Eigenlijk worden dit dus 2rijtjes vlak naast elkaar (5cm) en wordt samen als 1 rij gezien. Dus misschien krijg je dan ook uitjes en preitjes.
De prei moet volgens mijn info wel voorgezaaid worden dit kan gewoon buiten maar dan na een maandje verpoot en dan maak je een gat van 20 cm en zet hier de prei gewoon los in zonder dicht te gooien.
Succes
- AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.